Mindig örülök neki, ha a klasszikus irodalom utat talál a gyerekekhez, fiatal felnőttekhez - bárkihez! Van, aki sznobériából húzogatja az orrát, ha az úgynevezett "magas irodalmat" látszólag hozzá nem illő műfajokkal házasítja valaki - én viszont izgalmasnak találom, ha színvonalasan sikerül a párosítás.
Most találtam több ilyesmit is, az első kettőt rögtön meg is mutatom (a többit később). Teljesen járatlan vagyok a magyar elektronikus zenei életben, a soféle zene között, amit hallgatok, a legritkábban szerepelnek ilyen zenék. Véletlenül akadtam rá Bios zenéjére - és mivel megtetszett, utánanéztem, ki ő. Fejérváry Tamás 1983-ban született Szegeden. Az elektronikus zenén belül a house, annak is a progresszív irányzatai, és a techno kapta el. Saját brand-je a Loud!Society, melynek keretei közt együttműködő zenészekkel valósítja meg saját ötleteit. House, Deep House, Tech House, Techno, Dubtechno, Ambient, Electronica - ezek a stílusok jellemzik zenéjét.
A dal pedig (dal?), amely engem megfogott, kedvenc költőjének, Pilinszky Jánosnak egy hangfelvételét használja fel. A költő saját, Egyenes labirintus című versét mondja, miközben Bios végtelenül megnyugtató, a vers hullámaira ráülő zenéje szól.
Íme a vers:
Egyenes labirintus
Milyen lesz az a visszaröpülés,
amiről csak hasonlatok beszélnek,
olyanfélék, hogy oltár, szentély,
kézfogás, visszatérés, ölelés,
fűben, fák alatt megterített asztal,
hol nincs első és nincs utolsó vendég,
végül is milyen lesz, milyen lesz
e nyitott szárnyú emelkedő zuhanás,
visszahullás a fókusz lángoló
közös fészkébe? - nem tudom,
és mégis, hogyha valamit tudok,
hát ezt tudom, e forró folyosót,
e nyílegyenes labirintust, melyben
mind tömöttebb és mind tömöttebb
és egyre szabadabb a tény, hogy röpülünk.
Bios zenéjével, Pilinszky hangjával pedig így szól ugyanez:
És miközben ezügyben keresgéltem a neten, rátaláltam egy nagyon hasonló másik feldolgozás-gyűjteményre. Ugyanez a Pilinszky-vers is megtalálható (és címadó) Yonderboi Egyenes labirintus című, 38 és fél perces mixén, melyet a Petőfi Rádió számára készített még 2003-ban, a MixMag sorozat első epizódjaként. A 2007 végéig folyamatosan jelentkező hangjáték-sorozatban minden alkalommal más zenész, dj, hangszobrász készített saját elképzelései szerint hangjátékot, illetve mixet. Az alkotók között szerepelt Yonderboi, Palotai Zsolt, Titusz, dj Naga, Tövisházi Ambrus, dj Shuriken, Sickratmen, Busa Pista, Tigrics, Káosz, Vida Tóni és még rengetegen. A sorozat értelmi szerzője és szerkesztője Turai Tamás volt.
Yonderboi neve még azoknak is ismerős, akik nem hallgatnak elektronikus zenét - ő a legismertebb, világsztár státuszú elektronikus zenei komponista, Fogarasi László.
Az ő Egyenes labirintusán Pilinszky mellett hallunk Haumannt, Márkus Lászlót, Gábor Miklóst is verset mondani - napok óta nem tudom abbahagyni, újra meg újra meghallgatom, igazi kincs!
Egy Index-interjúban Yonderboi elmondta, hogy elsősorban zeneileg is jól hangzó szövegeket keresett a mixhez, olyanokat, ahol nem csak maga a vers rendelkezik zeneiséggel, hanem az előadó is. Haumann Péter és Márkus László köztudottan ilyenek, Pilinszky hangja is komplex zeneiséget hordoz. Néha egészen olyan, mintha egy nem nélküli (vagy inkább női) hangot hallanánk! A szerzők pedig: Karinthy, Babits, Shakespeare, Moliére, Szép Ernő, Weöres Sándor, és persze Pilinszky. Az eleje vicces-komikus, de ahogy haladunk előre a versekkel, úgy válik egyre mélyebbé és elgondolkodtatóbbá.
Hallgassátok meg, kár minden további kommentár!
Szép, napsütéses őszi hétvégét kívánok nektek - illeni fog a versek-zenék hangulata hozzá!
Nóra