Néhány napja láttam egy beszélgetést Kepes Andrással, amelyben arról is szó esett, hogy ő hogyan látja a mai magyar médiát. Nagyon tanulságos volt hallgatni őt, aki fiatalon szinte berobbant a köztudatba a « Stúdió 80 » műsorvezetőjeként. Aki nézte minden héten ezt, a magyar kultúráról egy teljesen átfogó képet adó műsort, az tudja, miről beszélek.
Kepes szerint minden jelenséget lehet és kell is szakmai (újságírói) szemmel elemezni, annyival nem lehet elintézni a dolgokat, például a Győzike-jelenséggel kapcsolatban, hogy Győzike "primitív", az ország meg "gagyi", hogy nézi ! (Mindig ezt gondoltam én is, azért örültem, hogy ezt hallottam Kepestől is.)
Szerinte Győzike egy 21.századi nagy « bohóc », aki született intelligenciájával azt csinál a magyar bulvárral, amit akar…ha teret szeretne kapni, mindig teret is kap és mindig eléri, hogy legyen rá « vevő ». A kereskedelmi csatornák meg azt sugározzák, amit a nézők néznek, mondta Kepes….ha pl. Shakespeare-re lenne igénye a nézők 60 százalékának, akkor az ő művei mennének egész nap a TV-ben, de mivel nem erre kíváncsiak, így Győzike van, aki ráadásul még egy aranyos fickó ahhoz képest, amit pl. a lantművész "produkál", aki főműsoridőben művel "pornográf" dolgokat!
Ott estünk tévedésbe, mondta Kepes András, hogy amikor "zárt" volt az ország és a "kommunista embertípust" szerette volna kialakítani pl. a magyar kultúrpolitika, akkor pl. a brigádoknak kötelező volt színházba járni. (Időnként egy brigádnapló hogyan jött össze?…ha a hónapban véletlenül nem ment senki színházba, mert kisebb gondjuk is nagyobb volt a brigádtagoknak, akkor jöttek a rokonok és barátok a felhasznált jegyeikkel és az került be a naplóba ! A feladat teljesítve volt, ki lehetett pipálni!)
Szóval el is hitték az ország vezetői lassacskán: mivel el van zárva az ország egy sor "tilos" "kapitalista" "szennytől", ez azt jelenti, hogy igény sincs rá ! Akkor nézett nagyot mindenki, mondta Kepes, amikor ezek a dolgok elkezdtek szabadon beáramlani, és igenis nagyon nagy volt rá az igény…Hogyha klasszikusokra lennének kíváncsiak az emberek, akkor az menne a kereskedelmi csatornákon, mert őket elsősorban a nézettségből befolyó profit érdekli….ezért kellene egy mértéktartó és mértékadó, politikai konfliktusoktól és játszmáktól mentes közszolgálati televízió, amely nem nézettségtől függően (és a pártok tetszése szerint) alakítaná a műsorait…
Kepes véleményével összecseng egy tegnapi hír, amely szerint lehet, hogy "befellegzett" a Mónika- és Joshi-típusú műsoroknak, mert a hír szerint változtatni kell (jobb későn, mint soha, mondhatnánk!) ezeken. Mivel adatvédelmi szempontból nem lehet valakivel aláíratni előre, hogy a nevét és arcát adja ahhoz, amiről nem is tud esetleg. A műsor közben teremtenek váratlan helyzeteket a résztvevők számára, szembesítik őket pl. legnagyobb ellenségükkel, vagy a csatorna által kiderített, és a párjuk előtt is feltárt hűtlenséggel, valamint egyéb kellemetlen és kompromittáló dologgal…
Ez kicsit sem etikus és visszaél az emberek tudatlanságával. Kiszolgáltatott helyzetbe hozni embereket a csatorna anyagi érdekei miatt, nagy nyilvánnosság előtt, egy kicsit sem tisztességes, így színvonaltól függetlenül, én ezért tiltottam volna már be ezeket a műsorokat régen.
Azt viszont ne feledjük, mielőtt végleg pálcát törnénk a média « gonoszsága » és « anyagiassága » felett, hogy abban teljesen igaza van Kepesnek, ez egy kettős játék…azt lehet eladni, amire vevő van, és amire kereslet van, azoknak az igényeknek meg kell felelni, így működik a « piac » mindenhol !
A befolyásos Forbes magazin, a neves gazdasági folyóirat sorozatban harmadszor választotta meg az internet leghíresebb személyiségévé Perez Hiltont. Na de ki ő, aki az internet koronázatlan és egyik legolvasottabb "királya"? Tudós, irodalmár, esetleg művész?
Egyik sem ! Ő egy kubai származású, amerikai, homoszexualitását nyíltan vállaló "botrány" blogger, a világháló legnépszerűbb személyisége a magazin szerint.
Eredeti neve Mario Armando Lavanderia, akinek honlapjára havonta 7,2 millióan kattintanak rá, ezzel övé az ötszáz leglátogatottabb oldal egyike. Na de miről ír, hogy ennyien kíváncsiak rá?
Ki nem fogjuk találni: az amerikai hírességekről “tabuk” nélkül! A Twitter közösségi oldalon pl. 1.77 millió ember kíváncsi rá. Saját megfogalmazása szerint is ő ma Hollywood “leggyűlöltebb” weboldalának működtetője.
Mi ehhez képest nézettség, ismertség és anyagi haszon szempontjából a mi saját, magyar “gagyink”!
Szép napot és sokkmentes híreket kívánok:
Zsófi