HTML

Kérj tanácsot

Barátnők vagyunk... Zsófi és Nóra. (25) 33 éve beszélgetünk. Egymással és rengeteg más barátunkkal is. Együtt és külön-külön. Ha kérdeznek, elmondjuk a véleményünket. Aki segítségre szorul, annak segítünk. Ha tanácsra van szükséged, neked is adunk. Hogy miről kérdezhetsz? BÁRMIRŐL. Beszélgessünk.

Friss topikok

Címkék

1848 as forradalom (1) 1956 (1) 1 1 5 éves a miskolci villamos (1) 2001 űrodüsszeia (1) 2011 (2) 2012 a sárkány éve (1) 2012 világvége (1) 2013 a kígyó éve (1) 20 gyerekes milliárdos (1) 50 éves James Bond (1) a. l. webber macskák (1) abaúj (2) activia vip program (1) adakozás (1) Adriano Celentano (1) advent (4) adventi ételek (2) afrika múzeum (1) agresszió (4) alain delon (1) alain ducasse (1) alcsúti arborétum (3) alibigyár (1) állattartás (2) almás kukoricasaláta (1) almás receptek (1) almás joghurtos édesség (1) álomépítők (1) amazonas (3) amerikai graffiti (1) andamán szigetek (1) angolkert (1) angol trónörökös (1) angyal (1) anna gavalda (2) anna örök (2) antonioni (1) anyák napja (3) anya lánya viszony (1) apa nélkül (1) április elseje (1) arlon (1) arnold schwarzenegger (1) arriba kakaó (2) árvíz (2) assam (1) átpozícionálás (1) audrey tautou (1) avasi fröccs (1) az unicum története (1) a nap éve (1) a nő (1) a nyúl éve (1) a pockok szerelmi élete (1) a sors iróniája (1) A szerelem hullámhosszán (1) a tigris éve (1) babona (3) babwestern (1) bagdy emőke (1) Bagdy Emőke (1) balaton (2) Balázs Fecó (1) Bálint - napi ajándékok (1) bálint nap (2) banánkenyér (1) banki jogtanácsos esete rudolf péterrel (1) bántalmazás (1) barabási albert lászló (1) barátok közt (1) barátság (6) barbara delinsky (1) barcelona (2) baricco (1) Bartos Erika (1) bastogne (1) Beata Bishop (1) befőzés (1) beiskolázás (1) bereményi géza (2) besenyő pista bácsi (1) beszélgetés (13) Bíborszél együttes (1) bikafuttatás (1) bikaviadal (2) bikicsunáj (1) biománia (1) blogunk második születésnapja (1) blue curacao likőr (1) blue monday (1) blue valentine (1) bocsánat (1) bodza (1) Bogányi Gergely (1) Bogyó és Babóca (1) böjt (3) böjte csaba (3) böjti ételek (1) böjti receptek (1) bókay jános író (1) boldogkőváralja (1) boldogság (1) bolida (1) bolognai egyetem (1) borsalino (1) bors máté (1) börtönbe zárt kamaszlányok (1) braindogs (1) bratyizás (1) brazília (2) brüsszel (1) Bubik István (1) budapest bár (2) bud spencer (2) buga doktor (1) bulgur (1) buli (1) busójárás (1) búza töret (1) café á la parisienne (1) café á la russe (1) cameron diaz (1) cappuccino (2) carlos ruiz zafón (1) carlo pedersoli (1) carpe diem (1) carrie fischer (1) casanova (1) catherine tate (1) che guevara (1) chris rea (1) Címkék (2) cinege (1) colin farrell (1) colin firth (1) columbia (1) corrida (1) criollo kakaó (2) család (27) csányi sándor (1) Csányi Sándor (1) cseh tamás (3) cseresznye (1) cseresznyevirágzás (1) cserhalmi (1) Cserháti Zsuzsa (1) csernus doki (3) csíkszentmihályi mihály (1) csík zenekar (1) csodálatos júlia (1) csokoládé (5) csokoládés mézeskalács (1) curacao kávé (1) curie (1) darjeeling (1) demis roussos (1) depresszió (4) Desperadó (1) dickens (1) diótörő (1) diploma előtt (1) divat (1) donizetti (1) downton abbey (1) dugovics titusz (1) dunakömlőd (1) dunszt (1) dustin hoffmann (1) echternacht (1) Edda (1) egészség (5) egészséges alvásmennyiség (1) egészséges desszertek (1) egészséges ételek (1) egészséges nassolnivalók (1) egészséges táplálkozás (5) égig érő fű (1) egyedül maradni gyerekekkel kommentben (1) egyedül maradni gyerekkel (1) egypercesek (2) egy óra múlva itt vagyok (1) eldorádó (1) életmód (1) élet értékei (1) eljegyzés (1) elkezdődött a Sárkány éve (1) elliot aronson (1) első magyar szakácskönyv (1) el nino jelenség (1) emésztési leukocitózis (1) énképzavar (1) Én a séf (1) eőry kató és ruttkai éva (1) Eötvös Gábor (1) eredet (1) erősítés (1) esélyegyenlőség (1) eskővők ideje (1) esküvő (1) ételfesték (1) eyjafjallajökull vulkán (2) fagylalt (2) falusi élet (1) fapados repülés (1) farsang (1) farsang farka (1) februári versek (1) feldmár andrás (1) Feleség kerestetik (1) felnőtté válás (4) félrelépés (3) fémhab (1) fenegyerek véleménye (1) Fenyő Miklós (1) férfiak (7) férfiak típusai (2) férfismink (1) férfi agy és női agy (2) férfi nő téma (1) feri atya (1) ferran adria (1) fesztiválok (2) fiatalok részegsége (1) filmek (18) filmes frizurák (1) filmzenék (1) film színház muzsika (1) fishing on orfű (1) foci (3) fogyasztói társadalom (3) fogyókúra (2) földes (2) földrengés (1) föld napja április 22 (1) forastero kakaó (1) forgács józsef (1) fortepan fotógyűjtemény (1) fotózás (4) főzőiskola (1) főzős műsorok (2) főzzünk (19) francia hallé (1) francia kávé (1) francia konyha (2) Frank Sinatra (1) frédi és béni (1) fröccs (1) fűszeres csokoládé (1) Gabriel García Márquez (1) gagarin (1) galette des rois a királyok lepénye (1) garcía márquez (3) gárdonyi géza (1) gárdos péter (1) garfield (1) gasztronómia (43) gazdagság (3) genetika (1) génmódosítás (1) Gianni Morandi (1) gibb fivérek (1) gluténmentes liszt (1) gluténmentes sütemény (1) godard (2) goldberger frederika (1) gömbakvárium (1) gönc (1) gondolkodó víz (1) gordon ramsey (1) grammy díj (1) gróf somssich pongrác (1) gundel palacsinta (1) gyász (2) gyereknevelés (12) gyerekvállalás (1) gyerek fejlesztése (1) gyermekvállalás (1) győzelem napja (1) hacser józsa (1) hagyományok (3) hajnali láz (1) halál (2) hálózatkutatás (1) hamvazószerda (1) hanna barbera (1) harcművészet nagymestere (1) haruki murakami (2) házasság (6) házasság előnyei férfiaknak (1) háztartás (1) ha elveszítjük a szüleinket (1) Heather Bauer (1) Hello (1) hellókarácsony (14) heston blumenthal (1) hogyan szólhatsz hozzá (1) holdfogyatkozás (1) holdviola (1) hölgyválasz (1) Hölgy hermelinnel (1) holiday film (1) hongkong (1) hopp ferenc múzeum (1) horoszkóp (10) hóvirág (3) hungária együttes (1) hűségteszt (1) húsvét (5) húsvéti cikkek (1) húsvéti maradékból készült ételek (1) húsvéti receptek (1) ian siegal (1) ida regénye (1) idei divatszín a smaragdzöld (1) Így szerettek ők (1) Illatszertár (1) intelligencia (1) interneten magányosan (1) internet világnapja (1) irodalom (11) iskola (7) iskolakezdés (1) ízek imák szerelmek (4) Jamie Oliver (1) jamie oliver (1) János - nap (1) János - névnap (1) jarabedepalo (1) játék (1) javier bardem (1) jázmintea (1) jean reno (1) jedlik ányos (1) jeff bridges (1) jeles napok (3) jeti (1) ji csing (1) joel robuchon (1) jóga (1) john brockman (2) john williams (1) jókainé laborfalvi róza (1) jókai mór (1) joseph barbera (1) Joshua Bell (1) jóskártya (1) jóslás (4) jótékonyság (3) jövő (7) jövőkutatás (2) józsef attila (2) józsef nádor (1) Jó estét nyár jó estét szerelem (1) juhász gyula (1) juliette binoche (1) julie és julia (1) jung (1) justin bieber (1) kacsakagyló (1) kaguárnő (1) kakaó (3) kálmán györgy (1) karácsony (12) karácsonyi ételek (1) karácsonyi versek (1) kate winslet (1) Katona Klári (2) kávé (3) kávéház (1) kávéivás és depresszió (1) Kazanlár Emil (1) kazuo ishiguro ne engedj el (1) kelet ázsia (2) kémek (1) ken follett (1) keresd a dolgok jó oldalát (1) kérész (1) kert (1) készülődés karácsonyra (1) kettős élet (1) két éves a blog (1) kézírás (1) kézműves csokoládékészítés (4) kígyó éve (1) kínaiak (2) kínai horoszkóp (2) kippkopp (1) királyi baba (1) kirándulás (1) kisgyermekes anyukák (2) kispál és a borz (5) kiss tibor (3) kisugárzás (1) Kocsis Tibor (1) kocsonyafesztivál (2) kókuszolaj (1) költészet (1) kolumbia (1) koncert (1) konkfliktuskezelés (1) konmari (1) konsírozás (1) könyv (5) könyvmegállók Óbudán (1) korai színes fotók (1) korda stúdió (1) korhelyleves (1) környezetvédelem (3) körte (1) krúdy (1) kultúrtörténet (43) kumich nánássy varjú (1) kurkuma (1) kurkumás receptek (1) kurkuma hatása (1) láng vince (1) latinovits (1) legjobb karácsonyi zenék (1) Leonardo Da Vinci (1) levendulafesztivál (1) lhasa de sela (1) libamájhabos eclair fánk (1) liber mortis (1) ligeti györgy (1) liichtmessdag (1) lipóti pékség (1) Liszt Ferenc (1) londoni olimpia (1) lopásért börtön (1) louis aragon (1) lucien olivier (1) lukács ernő (1) luxemburg (2) lux elvira (1) madáretető (1) magány (1) magázódás (1) magyar karácsonyi zene (1) magyar torta (1) május 8 (1) május 9 (1) május elseje (2) mama kedvence (1) mamika (1) márciusi horoszkóp 2012 ben (1) marék veronika (1) mária névnap (1) marilyn (1) mark gungor (1) mary shelley (1) mary wollstonecraft (1) masaru emoto (1) máthé erzsi (1) matta lóránt (1) matt damon (1) maugham (1) McCartney (1) medárd (1) média (5) megcsalás (3) Megint 17 (1) mellrák (1) méregtelenítés (1) mérleg jegy (1) mérő lászló (1) Meryem Uzerli (1) meryl streep (1) mese (1) mészáros márta (1) meteor (1) mézeskalács (1) mezőgazdaság (1) mgp (1) michelin csillag (1) miklósa erika (1) mikulás (2) milyen néven szólhatsz hozzá (1) mindennapi gondjaink (1) minden gyerek lakjon jól ! (1) miskolc (6) miskolci nemzeti színház (1) Miskolc dala (1) misztótfalusi szakácskönyve (1) mit egyen a gyerek (2) monroe (1) morricone (1) mosómedve (2) moszkva (1) moszkvai metró (1) moszkva nem hisz a könnyeknek (1) mrs . robinson (1) mucsi zoltán (1) müller péter (1) multilevel marketing (1) munkanélküliség (1) műveltség (1) nagyböjt (1) nagypéntek (2) nagy ervin (1) Nagy László (1) napja (1) napozz holddal (1) natalie portman (2) navigátor (1) negatív kalóriás növények (1) neil gaiman (1) neil somerville (1) Neoton (1) népességnövelés (1) népszokás (10) neumann jános (1) nick cave (1) nobel díj (1) női és férfi viselkedési formák (4) női szerepek (16) nők (20) nők a nőkért egyesület (1) nőnap (2) nőnap története (2) norah jones (1) nora ephron (2) norman rockwell (1) nouvelle vague (1) Nox (1) nyár (7) nyaralás (2) nyári szerelmek (1) nyári szünet (1) nyári tábor (1) nyári versek (1) nyelvtanulás (1) nyitott hazassag (1) ökölógiai lábnyom (1) oktatás (2) októberi horoszkóp (1) október 2 3 (1) október 6 (1) október hatodika a gyerekek szemszögéből (1) olaszok (2) olasz konyha (2) olcsó szállás külföldön (1) olimpia 2012 (1) olvasás (1) önállóság (1) önbizalom (3) önismeret (18) önmegvalósítás (6) oolong (1) opera (1) operabál (1) operafesztivál (1) ópiumháború (1) ördögkatlan fesztivál (2) örkény istván (2) örök nosztalgia (1) örök szerelem (2) oroszország (1) orosz fürdő (1) orosz hagyomány (1) orosz szilveszter (1) ortorexia (1) oscar díj (1) oscar díj 2011 (1) ősz (1) őszi sanzon (1) őszi versek (1) őszi téli receptek (1) ötlet (1) otthoncserés nyaralás (1) óvoda (1) paella (1) pakk (1) palmitinsav (1) palya bea (1) pál ferenc (1) pamplona (1) panna cotta (1) pantone (1) papp istván békefenntartó kiszabadulása (1) párkapcsolat (21) párkapcsolatokról kommentben (1) pasik (3) paul bocuse (1) pécs (2) pedagógusok (2) pedagógusok napja (1) pekoe (1) péntek 1 3 (1) percebes (1) pere noel (1) péter és pál napja (1) petőfi (1) philip k dick (1) piaf (1) piedone (2) pilates (1) pinkstinks (1) Piramis (1) Poligamy (1) politika (1) popper péter (1) porcelana kakaó (1) pozitív életszemlélet (3) programajánló (11) prokofjev (1) prokugyin gorszkij (1) prométheusz (1) psycho (1) pszichológia (2) puerh (1) pulp (1) pünkösd (1) puskin múzeum (1) quimby (5) quo vadis (1) ragaszkodom a szerelemhez (1) ranschburg (3) recept (39) receptek (1) regéc (1) régészet (1) regisztráció (1) reinkarnáció (1) reklám (1) reménytelen helyzetek (1) rendrakás (1) rené zellweger (1) retro konyha (1) Ridley Scott (1) rio (1) romhányi józsef (1) rózsaszín (1) Rózsa Sándor (1) rudolf péter (1) rudolf péter és a végtörlesztés (1) rukkola (1) rúna kövek (1) sajtos rudacska (1) sajtos rudacskák (1) santa claus (1) san fermin (1) sapienti sat (1) Sárkány éve (1) sárkány éve (1) sárkány gyerek (1) scherer péter (1) Schobert Norbi (1) séta (1) Shirley Temple (1) shodeinde dóra (1) Silvio Soldini (1) simon&garfunkel (1) skála ági (1) soerii&poolek (1) soha január (1) sorsügynökség (1) spagettiwestern (1) spanyolország (6) star wars (1) stressz (5) sugár márta (1) sütemények gyorsan (1) süteményreceptek (12) sütés (1) sütni jó (1) sütő enikő (1) szabó lőrinc (1) szabó magda (3) szabó magda abigél (1) szabó magda az ajtó (1) szájber gyerek (1) szakácskönyv (2) szakács gergő (1) szakítás (4) számítógép (1) szávai viktória (1) szegénység (1) székely ember (1) szentek (9) szent mihály útja (1) szent zita (1) szépművészeti múzeum (1) szépségápolás (1) szeptemberi horoszkóp (1) szeptemberi szonett (1) szerelem (6) Szerelem a hatodikon (1) szerelmi bájital (1) szerencse (1) szeretem a testem (1) szex (2) szexi tinilányok (1) Szigetvár (1) Szigetvári csodafény (1) szilveszter (1) színek (2) szingliség (1) színház (4) szódavíz (1) szombat esti láz (1) szovjetunió (1) szovjet film (1) Szulák Andrea (1) Szulejmán (1) Szulejmán TV - sorozat (1) születésnap (4) szuperhold (1) szűz jegy (1) S . Nagy István (1) tai chi (1) tanács (17) Tangó és tulipán (1) tarics sándor (1) tarot (1) tavaszi nagytakarítás (1) tavaszköszöntés (1) taylor lautner (1) tea (4) tegeződés (1) temperálás (1) térey jános (1) tervezett avulás (1) testvérek (1) the pogues (1) Tiszavasvári (1) tiszavirágzás (1) titanic (1) TNT (1) tolnay klári (2) tolsztoj (1) tom waits (4) tori amos (1) tóték (1) trendek (1) trinitario kakaó (2) trüffel receptje (1) tudós nők (2) túlevés (1) tündérboszorkány (2) tűzijáték (1) tv (1) Tyereskova (1) u2 (1) ufo (1) ugráló körmenet (1) ügynökölés (1) újrakezdés (3) új év (9) új gyógyító módszerek (1) új módszer fogyáshoz (1) umberto eco (1) unicum (1) ünnep (10) utazás (1) útmutató a blog használatához (5) vadászat (1) vagány nők klubja (1) válásról kommentben (1) választások (1) való világ (1) válsághelyzetek (16) vargas llosa (1) vásárlás (1) vastag testvérek (2) Vasvári Pál (1) vegetáriánus fogások (1) vekerdy (2) Vekerdy Tamás (1) vélemény (6) vénusz retrográdban (1) veszélyes gyerekjátékok (1) viccek a házasságról (1) vietnam (1) vietnami kávé (1) vihar (1) világnapok (2) világunk (55) virágok (1) Viramundo (1) visconti (1) viszockij (1) vitaminok (1) vitaminok őszre és télre (1) vivaldi (1) víz (1) vizinczey istvan erett asszonyok dicserete (2) vízkereszt (2) vízkereszt vagy amit akartok (1) vizsoly (1) vizvári mariska (2) vörös iszap (1) vuvuzela (1) weöres sándor (1) william godwin (1) x faktor 2011 (1) x faktor (4) zemplén (1) zene (16) zöldségek nyersen (1) zöldtea (2) zorán (1) Zsédenyi Adrienn (1) zserbó (1) zsófi bemutatkozik (1) zsúr (1) zumba (2) zwack család (1) rövid című színházi előadás (1) sonka (1)

Lopás és börtön

2010.09.02. 17:09 Kérj tanácsot

 

Egy mai hír alaposan felkavarta a kedélyeket. Három, 15 éves diáklány tegnap, az évnyitó után társai heccelésére betért egy belvárosi boltba, és megpróbált ellopni pár bizsut, darabonként „pár ezer forintos” értékben. A biztonsági őr elkapta őket. Felhívta a szüleiket, és kihívta a rendőröket – akik, az augusztus 18-án életbe lépett törvénymódosítások értelmében őrizetbe vették a lányokat. 72 órára maradnak bent. A lányok sokkot kaptak, zokogtak a döntés hallatán, egyiküket át is szállították a János Kórház pszichiátriájára.
  
Sok minden kavargott bennem a hír olvastán. Először anyaként megszakadt a szívem a szegény kölykök sorsára gondolva – egy ennyi idős lány még gyerek, el tudom képzelni a rettegését egy ilyen helyzetben!   
 
De rögtön utána megkeményítettem magam, és azt gondoltam: egy társadalom nevelését csak így lehet elkezdeni… Ennyire keményen. Ne legyen bocsánatos bűn a lopás, mert az elmúlt évtizedek – kezdve a „minden közös tulajdon” hazugságával – annyira megszüntették a magántulajdon szentségét, hogy a tolvaj ma azt hiszi, jópofa dolog elvenni azt, ami a másé, vagányság, bátor dolog.  
 
Hát nem az. Szinte hallom, amikor azt kérdezitek: „Te soha nem csórtál el semmit a boltból?” A válaszom: nem. Már gyerekkoromban is tabu volt a más tulajdona. Aki mást felel erre a kérdésre, meg az újságíró, aki „pár ezer forintos” bizsukat emleget (hangsúlyozva a lopással okozott alacsony anyagi kárt), bizonyára nem gondol bele, hogy a bolti eladónak az egész napi keresete az a pénz. Egész nap a semmiért dolgozott, és még az állását is elveszítheti, ha ekkora összegű hiányt talál a tulajdonos az aznapi kasszában… Az ő lelkét akkor micsoda sérelem éri?!
 
És a bolt tulajdonosa? Akinek ki kell nyögnie minden hónapban az üzlete bérleti díját, fizetni a víz-, gáz- és áramszolgáltatónak, az alkalmazottaknak, a bolt árukészletéért a beszállítóknak, és nem utolsó sorban adót és rengeteg járulékot az államnak? Ő miből fizessen, ha a "vagány" szarkák heccből elviszik az egyetlen bevételi forrását? Mekkora lelki sérülést okoz neki és a családjának, ha tönkremegy a kis üzletkéje, amit véres verejtékkel, a két kezével kapart össze?
 
A gyerekek büntetése szokatlanul kemény lett. De ma ilyen kemény világban élünk. Kemény dolog megharcolni naponta a megélhetésért, kemény dolog napi 10-12 órákat dolgozni a pénzért, kemény dolog elveszíteni a megélhetését az embernek mások hibája vagy bűne miatt.
 
Őszintén remélem, hogy a náluk rafináltabb, felnőtt korú tolvajokat is megfogják, és legalább ekkora szigorral büntetik meg. Akkor talán nem tűnik el a fatolvajok miatt apám szülőfaluja körül az erdő, és nem kell egy öregembernek sem áramot vezetnie a kerítésébe, ha meg akarja védeni kemény munkával megtermelt zöldségeit. Hogy a nagyobb összegű lopásokról ne is beszéljünk...
 
De sajnos kétlem, hogy a felnőttek átnevelése még lehetséges. Társadalmunk erkölcsei romokban hevernek. Márpedig romos alapokra nem lehet stabil házat építeni. 
 
A most megbüntetett lányok viszont egy életre megtanulják a leckét. Az ő generációjuk még elkezdhet a régi, jól bevált parancsolatok szerint élni. Szerintem ez az egyetlen reményünk. 
 
Ehhez azonban a szüleiknek – ha már elmulasztották megtanítani nekik a legalapvetőbb normákat – nem mentegetni kell őket, és a rendőrség meg a törvények kegyetlenségét fennhangon harsogni. Meg kell próbálniuk rendbehozni a gyermekeik lelkén esett sérelmeket, és megbizonyosodni róla, hogy levonták a tanulságot a történtekből. Én ezt tenném a helyükben.
 
Most megyek, és elmesélem ezt az egészet a nagyfiamnak.  Ti pedig, a véleményemért, ide lőjetek:..........
 
Nóra

47 komment · 1 trackback

Címkék: család világunk lopásért börtön börtönbe zárt kamaszlányok

A bejegyzés trackback címe:

https://kerjtanacsot.blog.hu/api/trackback/id/tr312267137

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mit tanulnak a fiatalok az elzárásból? 2010.09.06. 06:00:08

A napokban híreket kaptunk olyan esetekről, amikor - a szabálysértési törvény augusztusban életbe lépett módosítása nyomán - fiatalkorúakat tartottak őrizetben illetve ítéltek elzárásra. Az Ellenőrző blogon egy olvasó határozott fel...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2010.09.03. 10:17:53

Biztos sok ember vérszomját elégítették ki ezzel a rendelkezéssel..

De nem inkább a szüleiket kellett volna figyelmeztetésül? Végül is ők nevelik a gyerekeket.

Másik, ne ilyen pitlák keménykedéssel próbálják eladni a közbiztonság javítása-témát. Amig valódi bünözők, meg gyorshajtók, zsebbe fizetve a jardnak megúsznak mindent.

Ezt Nóra mondja: 2010.09.03. 10:44:56

@Sigismundus: Üdv a blogon. Nekem semmi de semmi vérszomjam nincs, mint ahogy írtam is, anyaként szakad a szívem a kölykökért. De a szülők nem fognak megváltozni, bárhogy büntetik meg őket (megérdemelnék nyilván), mert ebbe nőttek bele. A gyerek még magával viheti ezt az élményt, ami megrázó élmény, de pedagógiai szempontból elég erős...

Amúgy meddig gyerek a gyerek? Ennyi évesen már meg tudja ítélni, hogy amit tesz, az nem csak helytelen, de bűn.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2010.09.03. 11:08:39

@Ezt Nóra mondja::
Üdv. Pedig a szülő az akit rá kell ébreszteni hogy felelőség - teljesebben nevelje a gyerekét. Egy 14 éves az akkor tudja hogy a lopás bün, ha erre tanítják, és nem az iskola dolga ez.

Amúgy ez az egész elzárás dolog, annyira balkáni és primitív.
lehetne ezt másként is nyilván.
Például, szülöt és gyereket kötelezni 10 órányi tanfolyamra, ahol mindketten részt kellene venniük. És itt részben egy rendőrtiszt magyarázná el, miért rossz a lopás, és mi járhat érte BTK szerint, másrészt egy nevelési tanácsadó beszélgetne el velük hosszabban.

Persze ehhez kissé többet kellene a rendeletalkotóknak dolgoznia. Esetleg gondolkoznia.

De itt MO-n inkább a megalázás, kaloda, az elfogadott. Csak akkor ne sopánkodjunk hogy milyen agressziv a társadalmunk, türelmetlen, stb-stb..

Ja és ezek a gyerekek nem fogják ettöl tisztelni a rendőrséget, nem bíznak bennük, inkább félnek majd tőle. Márpedig a rendőrségnek nem félelemre hanem bizalomra kellene törekednie a megvédendő emberek felé. Mert ennélkül marad a balkáninak nevezett mentalitás tovább...

Ezt Nóra mondja: 2010.09.03. 11:53:07

@Sigismundus: A körülményekről keveset tudunk, kétlem, hogy a leriasztóbb körülmények közé zárták volna be a lányokat, itt önmagában a bezárás az, ami rémisztő lehet nekik.

Látod, a kalodát említed - az megalázó volt, most szó sincs megalázásról, hisz nem cipelték őket bilincsbe verve az iskolatársaik elé, semmi ilyesmi nem történt. A törvényben szabott bezárást kapták, én ebbem nem látok semmi balkánit.

Ezek a lányok esetünkben nem megvédendő állampolgárok voltak, hanem megszegték a fennálló törvényeket. A boltos volt megvédendő. Szerinted ha egy ejnye-bejnyével elengedik a szarkákat, akkor legközelebb nem fognak újra elcsórni valamit? Szerintem igen. És még büszkék is lesznek rá, hogy megúszták.

Való igaz, hogy ezentúl félni fognak ezek a lányok a rendőröktől. És hátha ez beléjük vési: a törvényeket mindig, minden körülmények között be kell tartani.

A szüleikről - sajnos a fiam iskolatársainak szülei közt is jónéhány olyan ember van, aki mindenkit hibáztatna egy ilyen helyzetben, csak magát nem - ő a tökéletes szülő, ő mindent jól csinál (egyébként ezt a riportban is idézték: a bezárt lányok egyikének anyukája azt nyilatkozta, hogy ő ezt nem érti, ő mindent megadott a lányának, most is volt pénz a zsebében... ) Ha belátná, hogy ő hibázott, akkor szembeköphetné magát, mint szülő - és ezt a legkevesebben teszik meg...

Abban egyet értünk, hogy más büntetési módszerek is lehetségesek, de én bizony jó néhány olyan kamaszt ismerek, aki nyeglén végigröhincsélné a rendő által tartott tanfolyamot arról, hogy nem szabad lopni... Szerintem annál már rosszabb az erkölcsi helyzet, hogy ez elegendő nevelő erővel bírna.

Gőg és deMagóg népe · http://csakugyirkalok.blog.hu/ 2010.09.03. 12:20:49

@Ezt Nóra mondja::

Nem megalázó? Dehogynem. Iskolában, rokoni, baráti körben mindenki tudja majd. Iskolába hogyan igazolják ezt a három napot?
Ha meg első körrben nem használt a tanfolyam a kamasznak, akkor másodszorra lehet emelni a tétet. A tökéletes szülő meg, kénytelen legyen rájönni hogy nem tökéletes.
( az egész országra ráférne egy ilyen önmagával szembesítés, de tudom mi ettöl vagyunk magyarok..:-( )

Ez így egy gyorséttermikaja-megoldás csupán, tüneti kezelés.

Ezt Nóra mondja: 2010.09.03. 12:53:23

@Gőg és deMagóg népe: Emlékeim szerint amikor én gyerek voltam, szintén az osztály és az iskola nyilvánossága elé tárták, ha valakit rajtakaptak egy ilyen húzáson. A gyerek ettől érezte, hogy van következménye annak, amit csinál, ha tudatosan átlépi a normákat.

Első kör, második kör - hány kör legyen? Hány boltos szenvedjen kárt, míg valaki felfogja, hogy hol a határ...? Na meg tudod, a törvények nem ismerete nem mentesít... És van büntethetőségi korhatár is, ezek már mind messzire vezető, bonyolult kérdések.

Nagyon fontosat írtál: "az egész országra ráférne egy ilyen önmagával szembesítés", így van. Bárcsak megtanulnánk végre vállalni a felelősséget a tetteinkért. Mindenki a maga szintjén.

alex58 2010.09.03. 21:33:33

Félreértés ne essék: a 20.000 Ft alatti értékű bolti lopást eddig is büntették , a törvénymódosítás most az elzárást teszi lehetővé.
Ne gondolja viszont senki, hogy minden egyes szabálysértő őrizetbevételét kötelező elrendelni, főleg nem a rendezett családi hátterű, iskolába járó vagy munkahellyel rendelkező, első alkalommal a törvénnyel összeütközésbe kerülőkét nem!

Az őrizetbevételt főleg azok ellen találták ki, akiket hetente többször elkapnak, mégis tovább folytatják a lopkodást.

Mégis, miként fordulhatott elő, hogy három tinilánnyal szemben ilyen keményen léptek fel?
Egyszerű az ok. Az íróasztalát vagy éppen a munkahelyét féltő vagy a született nyalis emberek láncolata.

Adva van egy kemény kezű miniszter, aki kiadja az ukázt a tábornokainak, akik persze bizonyítani szeretnének a régi-új főnöküknek. A tábornokok ezért kiadják a parancsot: ha már itt az új törvény, be kell bizonyítani, hogy ez nagyon jó törvény és a rendőrség baromi hűséges miniszteréhez és a kormányához. A beosztott vezetők - féltve a seggüket - mi mást tehetnek, tovább adják a parancsot a végrehajtók felé : minél hamarabb csukjunk be valakit, hiszen minek a törvény,ha nem alkalmazzuk.
A sor végén álló "kisrendőrök" már nem sok mindent tehetnek - mivel a parancsot nem szabad baszogatni, mert szaporodik - az első adandó alkalommal mérlegelés nélkül őrizetbeveszik a bolti tolvajt.

Így fordulhat elő, hogy a bizsutolvaj lányok 3 napot a kóterben töltenek, ezzel szemben a borsodi falvakban a hétről hétre 20.000 Ft feletti értékben fát, tyúkot , stb. lopkodó, vagy éppen kisebb kárértékű betöréseket elkövető tinédzserek az előállításuk után néhány óra múlva már kisétálhatnak a rendőrségről, hiszen a fiatalkorúak ügyészsége nem támogatja a letartóztatásukat és akivel szemben nem állnak fenn a letartóztatás feltételei, azt a rendőrségnek nem ildomos még őrizetbe venni sem !

Csillagur 2010.09.03. 21:42:01

Amikor elkezdtem olvasni a cikket, azt gondoltam, hogy ma Zsófi írt. Radikális és népnevelő.
Sajnos sok idő fog eltelni még, mire az alapvető értékek a helyükre kerülnek.

Valahol el kell kezdeni.

Vendéglátós vagyok, de külföldön tanultam a szakma alapjait, és sokszor szégyellem magam mások miatt.
Volt egy munkatársam, aki munkaidőben itta az éttermem legdrágább sörét. Kirúgtam, nem értette. Az apja felhívott, és üvöltözött velem. A tényt, hogy a fia az én sörömet itta nem vonta kétségbe, de nem gondolta lopásnak. Mondtam, hogy én fizettem a sörért, ő meg nem, tehát ellopta tőlem, akkor is csak apró hibának tartotta. Miután mondtam neki, hogy röstellhetné magát, mert tolvajt nevelt a fiából, feljelentett az összes létező hatóságnál.
Egy másik, aki a biztonsági kamerán jól láthatóan lopott a kasszából, és nem is tagadta, a kirúgás után visszajött a szüleivel (anyuka önkormányzati képviselő!), és szétverték a kamerát, mert lebuktatta a fiacskájukat.

Ma az emberek többsége arra, hogy egy állami beruházásnál elloptak egy vagon pénzt, nem azt mondja, hogy le kéne vágni a tolvajok kezét, hanem azt, hogy, de kár, hogy én nem ülök elég közel a tűzhöz.

Remélem, hogy mire felnőnek a gyerekeim, a liberális gondolkodás háttérbe szorul, és nem a bűnost, és annak az emberi jogait fogják védeni, hanem az áldozatot, és az egyetemes értékeket.

Ezt Nóra mondja: 2010.09.03. 21:46:33

@alex58: Igen, valószínűleg így történt ez az ügy. De azt honnan veszed, hogy "a borsodi falvakban a hétről hétre 20.000 Ft feletti értékben fát, tyúkot , stb. lopkodó, vagy éppen kisebb kárértékű betöréseket elkövető tinédzserek az előállításuk után néhány óra múlva már kisétálhatnak a rendőrségről, hiszen a fiatalkorúak ügyészsége nem támogatja a letartóztatásukat" ?

Egyébként pedig óriási különbséget látok a szegénységbe született, kilátástalan anyagi és szociális helyzetben élők megélhetési lopásai és a heccből, erkölcsi értékrend hiányában tolvajkodó kamaszok közt.

Mindkettőt másképp - de mindkettőt kell kezelni. Mindkettő elfogadhatatlan. A szociális-anyagi ellehetetlenülésben élőket teljesen másképp kell rávenni arra, hogy ne mások tulajdonának elvételével szerezzék meg a betevő falatot. De - lásd be - ha valaki éhes, akkor hiába is zárják be 3 napra, utána megint éhes lesz...

Ezzel szemben aki heccből lop, és megússza, az legközelebb esetleg nagyobb értéket visz el, mert bizsut lopni már nem akkora buli...

Ezt Nóra mondja: 2010.09.03. 21:56:03

@Csillagur: "Valahol el kell kezdeni" - ezt, ahogy látom, senki nem vitatja. Csak azt, hogy miért pont a kamaszlányokkal tették ezt... De erre megint azt tudom mondani: van büntethetőségi korhatár, ők már nem gyerekkorúnak, hanem, ha jól tudom, fiatalkorúnak számítanak. Felelősek a tetteikért.

És igen, tessék megbüntetni minden tolvajt - kicsit, nagyot, fiatalkorút, felnőttkorút.

És ne tessék politikai célokra felhasználni ezeket a lányokat - ha a kedves média nem fújta volna ennyire fel, akkor kisebb lett volna a megszégyenülésük.

De ez megint nem volt szempont, megint nem arról szólt ez a történet, amiről szólnia kellett volna (loptak, elkapták őket, bezárták három napra, tanuljanak belőle), hanem HÍR kellett, érv kellett az ellen, hogy rosszak az új törvények, hogy el lehessen mondani, hogy 2rendőrállamban élünk"... A lányok lelki életét mindjárt nem is sajnálták annyira, hisz a tévében való mutogatásuk olyan hatásos volt...

Ezt Nóra mondja: 2010.09.03. 22:18:15

...még valami: "Csak a Fővárosi Bíróságra az elmúlt két hétben 51 olyan ügy érkezett, amiben elzárásra ítélhetik a tolvajt." Tehát nem a három lány egyedi, kivételes szigorúságú büntetéséről van szó. Ez most az általános gyakorlat.

bagamoyo 2010.09.04. 10:01:46

Nóra!

Ott a pont!
..most nincs miben vitáznom..

bagamoyo 2010.09.04. 10:06:11

Még valami!
Esküdni mernék, hogy már most 70%-al csökkent a "jövő héten buliból, bizsut lopni" indulók száma..

Ezt Nóra mondja: 2010.09.04. 10:15:47

@bagamoyo: Örülök, bár vitázni jó ;-)

Én is azt gondolom, hogy a normális szülők ugye eddig is próbálták megnevelni a kölkeiket, de most talán azok is felhívják a gyerekeik figyelmét erre az "apró" változásra, akiknek ez egyébként eszébe sem jutott...

Ezt Zsófi mondja: 2010.09.04. 11:55:31

Én direkt nem szólaltam meg idáig, mert nem akartam ebbe belemenni...engem nagyon aggaszt ez a téma, de már akkor is aggasztott, amikor a korosztályomat még nem...amikor még a korosztályom is brahiból járt lopni...akkor én voltam a szuper-ultra-konzervatív minden baráti társaságban és froclizott is érte mindenki...nem bántam! Aztán a korosztályom elkezdett gyereket nemzeni szép lassacskán és hipp-hopp, kezdtek jobban megérteni és kezdtek konzervatívabban gondolkozni...ugye amikor majd itt kell hagyni kis magzatkáinkat, nem lesz mindegy, milyen szószban hagyjuk itt őket...nekem az volt a furcsa, hogy miért kellett ehhez a többségnek megélni a 30.évét és gyereket csinálni, hogy ez világossá váljon! Na most kicsit kemény lettem...
Szóval csak annyit még Nóra véleményéhez, hogy én egy kis faluban nőttem fel, ahol a világ legbékésebb élete folyt...ma 5-6 fős bandákban járkálnak fiatalok a falun és agresszívan néznek a világba...és nem szabad rájuk nézni, mert akkor köpnek...mindez B-A-Z megyében...aki még ma liberális, kérem, költözzön ide ha csak egy hétre, már akkor is fogja érteni, milyen félelemmel élni egy kis békés magyar faluban és többségiként csak hátrálni és hátrálni...és közben azt hallgatni, hogy szegények éhesek, meg nem kvalifikáltak meg be kell őket illeszteni...
Ekkor az jut eszembe: a 80 éves öregasszonyok kertet művelnek és a 25 ezer forintos nyugdíjkájukból sem éheznek soha...csak akkor, ha ez a sok erős és kigyúrt fiatal lelopja a növényeket, ahelyett, hogy megtermelné...biztosan ennek az az oka, hogy nincs hozzá diplomájuk, vagy be kellene őket illeszteni a kertjeikbe, ami szeméttelep, vagy a kertjeik nem tolerálják a másságot meg az ő évezredes más kultúrájukat és sehogyan sem kezdenek el maguktól kinőni a dolgok...na most ki a hibás...ja, biztosan a szigorú törvények meg a sok toleranciára képtelen, másságot nem tisztelő ember...

Ezt Nóra mondja: 2010.09.04. 13:38:30

@Zsófi: Igen, ez már egy teljesen másik téma, mint a jó dolgukban viccből lopkodó kamaszok története... De nem kevésbé nehéz és bonyolult téma. Erről nem írnék cikket, mert meghaladja a képességeimet az, hogy bármilyen megoldást tudjak rá. Az egyértelmű, hogy sürgősen történnie kell ezügyben valaminek, mert hatalmas feszültségek közepette élnek ezekeben a falvakban az emberek. Meg az egész térségben.

wampeer 2010.09.04. 23:29:14

Igen, igen. Teljesen más brahiból lopni, meg életformából. De a végeredmény ugyanaz. És, a büntetéstenek KÖVETKEZETESEN visszatartó erejűnek kell lennie.

Ezt Nóra mondja: 2010.09.05. 11:10:48

Nem tudott nem eszembe jutni ez a téma, amikor elolvastam a következő hírt: "Több mint két hete ölték meg azt a hajdúnánási fiatalt, aki fürödni indult társaival. A tizenhat éves fiú szülei ma is értetlenül állnak a történtek előtt..."Jól ismertük mindkét fiút, Árpi barátai voltak, de féltettük tőlük a fiunkat és a házba sem jöhettek be, mert korábban volt egy rendőrségi ügyük, amibe Árpit is belerángatták: táskákat loptak, pedig a fiunk nem szorult rá. "

Na, többek között éppen ezért annyira aggasztó a téma - mert azok a fiatalok, akik nem kapnak a szüleiktől megfelelően erős erkölcsi hátteret, azok közt sajnos lehet olyan, aki nem csak a lopás bűn-voltát nem ismeri fel, de még a gyilkosságét sem... Iszonyú, minden alkalommal, amikor ilyesmi történik, teljesen kiborulok, és lázasan azon kezdek gondolkodni, mit lehet, mit kell tenni, hogy soha többé ne forduljon elő ilyen borzalom.

alex58 2010.09.05. 11:35:37

@Ezt Nóra mondja::

A büntető eljárásjog nem engedi a fiatalkorúak letartóztatását, csak kiemelt súlyú ügyekben, a kisebb kárértékű lopások, betörések pedig nem tartoznak ebbe a kategóriába, még akkor sem, ha sorozatban követik el.

Ezt vedd nyugodtan készpénznek, mivel én 28 évig dolgoztam rendőrként Borsodban.

kockabela 2010.09.05. 11:42:03

"Ne legyen bocsánatos bűn a lopás, mert az elmúlt évtizedek – kezdve a „minden közös tulajdon” hazugságával – annyira megszüntették a magántulajdon szentségét, hogy a tolvaj ma azt hiszi, jópofa dolog elvenni azt, ami a másé, vagányság, bátor dolog."

Ez sem kisebb demagógia, mint a "10-ből 9 tinédzser átesik ezen" szöveg. Nehogy már a gazdasági-társadalmi berendezkedésre kenjük az egészet! Én is a Kádár-rendszerben szocializálódtam (23 éves voltam a rendszerváltáskor), mégsem loptam el soha semmit. Ráadásul 20 éve kapitalizmus van, ami ugye, a magántulajdonon alapulna, plusz felnőtt azóta egy új nemzedék, meddig fogunk még visszafelé mutogatni?
Másfelől viszont nem nagyon értem, hogy mi köze van ennek az egésznek az iskolához? Miért kellene a gyerekeket kirúgni onnan? Nem az iskolában, iskolai foglalkozás keretében követtek el szabálysértést! Hibáztak, kicsit rájuk ijesztettek, feltehetően kapnak még valami pénzbüntetést is (amit a szülők remélhetőleg levonnak a zsebpénzükből), tehát megbűnhődnek érte, a dolog le van zárva. Nem kell azért az egész életüket gallyra vágni. Azért ne essünk már túzásokba, nem embert öltek!

Ezt Nóra mondja: 2010.09.05. 12:06:22

@kockabela: Nem azt állítottam, hogy az elmúlt évtizedek gazdasági berendezkedése miatt mindenki lop - hanem azt, hogy ez igenis, évtizedekig így működött: a munkahelyéről mindenki hazahordta a celluxot, a golyóstollat, és a brigádvezető a gyári anyagból csinálta fusiban a villanyszerelést, mindent szabad volt hazavinni, amit nem vettek észre... Megszűnt az emberekben az az érzés, hogy csak az az enyém, amiért megdolgoztam. Ez nem demagógia, hanem tény. A te szüleid is ebben élték le a teljes felnőtt életüket, az enyémek is. Ez nem számított lopásnak, ez volt a rendszer lényege.

Nem rákenem a társadalmi berendezkedésre a jelen erkölcsi állapotokat, hanem ez bizony ennyire összefügg.

Az elmúlt 20 év pedig nem megoldotta ezt a helyzetet, hisz a frissen kapitalizálódó társadalom másfajta lopásnak adott helyet: az eredeti tőkefelhalmozás során az emberek azt látták maguk körül, hogy nagyban is működik ez... el lehet privatizálni a közös tulajdont úgy, hogy abból hatalmas vagyonkülönbségek jönnek létre... Az lett az "ügyes", sikeres ember, aki minél többet tudott a saját tulajdonává alakítani a közösből... ÉS az lett az "élhetetlen", aki ebből kimaradt.

Ezt Nóra mondja: 2010.09.05. 12:12:12

@alex58: Igen, sejtettem, hogy belülről ismered a dolgokat, azért is kérdeztem rá. Hát, én azért bízom benne, hogy az ügyészség is változtat majd a gyakorlatán előbb-utóbb... a helyzet már tarthatatlan Borsodban - bár sem Zsófi, sem én nem élünk már ott, de a családjaink és a barátaink igen. És óriási a várakozás, hogy történjen már valami.

Ezt Nóra mondja: 2010.09.05. 12:37:08

@kockabela: Ja, és én nem írtam olyat, hogy ki kell őket vágni az iskolából. Szerintem is elég büntetés, amit kaptak.

Az iskola csak olyan összefüggésben merült fel, hogy megalázó lesz a lányoknak, hogy az egész iskola tudni fogja, mi történt. De ez elkerülhetetlen, főleg, mivel a média elkezdett "aggódni" a sorsuk felett...

Nagyon remélem, hogy kirúgni nem fogják őket - szerintem sincs semmi összefüggés a tanulmányaik és e között, bár simán el tudom képzelni, hogy ha pl. egy elitgimibe járnak, ott nem tolerálják a rendőrségi priuszt... Ennek a jogi oldalát nem ismerem, hogy egy ilyen vétség után megteheti-e az iskola, hogy elküldi őket.

kockabela 2010.09.05. 13:22:36

@Ezt Nóra mondja:

"A te szüleid is ebben élték le a teljes felnőtt életüket, az enyémek is."

Nem tudom, az enyémek nem hozták haza a celluxot és a golyóstollat. Lehet, hogy élhetetlenek voltak..., nyilván én is. De azért nyomorognom nem kell és mellette még nyugodtan is alszom.

"Nem rákenem a társadalmi berendezkedésre a jelen erkölcsi állapotokat, hanem ez bizony ennyire összefügg."

Lehet, de ez is csak egyfajta felmentés. Úgy gondolom, hogy egyáltalán nem volt kötelező lopni csak azért, mert állami tulajdonban voltak a vállalatok (ami egyébként nem egyenlő a "közös" tulajdonnal)!

A kirúgást valóban nem te írtad, azt az alapcikkben pendítették meg, mint lehetőséget, csak beleírtam, hogy szerintem, az túlzás. A szégyen, az szégyen, azt el kell tudni viselni.
Az meg mindegy, hogy jogilag megtehetik-e, ha nem, de el akarjk őket távolítani, akkor majd az igazgató bekéreti a kedves szülőket és nyomatékosan megkéri őket, hogy a "gyerekek érdekében" vigyék el őket inkább egy másik gimibe. És a kedves szülők érteni fogják a célzást. :-)
Na jó, ez csak egyfajta forgatókönyv, természetesen nem biztos, hogy ez történik majd, csak cinikus vagyok.

Ezt Nóra mondja: 2010.09.05. 14:05:39

@kockabela: Minden általánosítás torzít valamennyire, de azért az biztos, hogy nagyon sokan működtek úgy akkoriban, ahogy leírtam. Nálunk volt otthon munkahelyi irodaszer, azt tudom, pedig az anyukám elég szilárd erkölcsi alapokkal rendelkezett, és pl. amikor a rendszerváltáskor megszűnt a könyvtár, ahol dolgozott, eszébe sem jutott hazahordani a gazdátlanná vált könyveket - miközben voltak kollégái, akik teljes Révai Nagylexikon-sorozatot vittek haza... Ma már anyukám is dohog rajta, hogy miért nem volt élelmesebb... De én örülök, hogy nem volt az. Nem szívesen nézegetném a könyvespolcon a lopott szajrét...

De nem az otthoni celluxokból vontam le a következtetést, hogy ez általános gyakorlat volt - a környezetemben minden családnál láttam hasonlót, nem nagy dolgokat, hanem apróságokat, amikről úgy ítélték ezek az emberek, hogy a munkahelyen nem is fog feltűnni a hiánya... És nem is tűnt. Mert nem volt igazi gazdája a dolgoknak, így senki nem spórolt semmivel. Ma egy kis magáncég tönkremenne, ha annyit pazarolna pl irodaszerekből, amennyit a régi állami irodákban elhasználtak... De nem teszi - mert a tulajdonos nem önmaga ellensége. Dolgoztam olyan irodában, ahol a használt nyomtatópapírt is felhasználtuk újra, piszkozatnak, jegyzetlapnak, akárminek - és nem környezetvédő célzattal, hanem mert pazarlás lett volna, ha nem írunk a másik oldalára is... Na ez nem működött abban a rendszerben, ahol a főnöknek nem a gazdaságosság volt a szempont, hanem egész más szempontoknak kellett megfelelnie.

Azt próbálom ezzel illusztrálni, hogy hazavinni az irodaszert nem számított lopásnak, hisz maradt még elég az irodában... Senki nem tekintette magát tolvajnak, amiért elvitt egy pár gemkapcsot... És részben ennek az eredménye, hogy ma is vannak, akiknek a szemében bocsánatos bűn elvenni egy "filléres" nyakláncot egy butikból - hisz marad ott még elég...

Felmenteni nem akarok senkit - közös felelősség egy társadalom erkölcsi állapota, te is, én is felelünk azért, hogy hogyan élünk, és hogy meg tudjuk-e változtatni magunkban, magunk körül a rossz beidegződéseket.

Én még azért is, hogy a gyerekeimnek eszébe se jusson a bolti lopkodás, sem semmilyen, tulajdon elleni bűncselekmény...

prolee 2010.09.05. 23:26:43

Tökéletesen egyetértek a poszt tartalmával, egy picike kivétellel.
Miért olyan szokatlanul kemény büntetés az a két nap fogság?
Ja, azért, mert a lányok kiborultak és sokkot kaptak.
De komolyan kérdezem, miért olyan kemény ez? Ezek a gyerekek napokig képesek egy zokniban, egy bakancsban, mosakodás, fésülködés, normális evés és kényelmes alvási lehetőség nélkül, hidegben, sárban a földön bóbiskolva lézengeni a Szigeten. Én nem bírnám ki. Mi volt itt olyan elviselhetetlenül borzasztó, amiből össznépi sirvákolást kellett rendezni?
A 15 éves gyerek? Lóf@szt! A 15 éves lányok isznak, dohányoznak, drogoznak, aktív szexuális életet élnek, kibírják az intim és egyéb gyantázást, kibírják a műköröm saját körmükre való ráégetését, kibírják a piercingek helyének lyukasztgatását. 15 éves lányok szülnek és azt is kibírják.
Mi a probléma két nap fogdával?
Ja! Hogy ott nem csinálhatnak azt, amit akarnak? Hát tényleg nem....

Csillagur 2010.09.05. 23:32:52

@prolee:
Igazad van. 2 nap nem a világ, de egy életre megtanulják a leckét.
Ezentúl én is bevezetem a szobafogságot a kölkeimnél, hogy később ne kerüljön sor törvényes elzárásra.

Ezt Zsófi mondja: 2010.09.05. 23:39:52

Szerintem nem kell ezzel büntetni Csillagúr, mert a levegő nélkül még sokkal rendetlenebbek lesznek a gyerekek, és nem is egészséges ez, ha bent kell ülni!

prolee 2010.09.05. 23:44:16

@Csillagur: Nekem is van gyerekem. Túl van spilázva ez a "megrázkódtatás" sztori. Azért hisztiztek, mert azt hitték, hogy akkor megijednek a rendőrök és elengedik őket. Rafinált kis dögök, pontosan tudják, mert ezt sulykolják beléjük, hogy nekik jogaik vannak. Mindig csak jogaik.

Egy ismerősöm (50 kilós nő) megpofozta a 17 éves, két méteres fiát, mert nem ment haza éjjel és nem is szólt haza. Azt mondta neki az a kis geci, hogy ha még egyszer megütsz feljelentelek. 15-16 éves lányok ma már egyszerűen elköltöznek otthonról a barátjukhoz, vagy a barátnőjükhöz és nem lehet ellenük tenni semmit, mert ha a szülő nem engedi meg, akkor egyszerűen eltűnnek. A házunkban egy lány másfél év után került elő, addig csellengő volt, csak azért, mert nem engedtek meg neki valamit a szülei. Még, hogy megrázkódtatás.

prolee 2010.09.05. 23:46:52

@Ezt Zsófi mondja:: Egyetértek. Csillagur még azt is megélheti, hogy egy kis szobafogság lejárta után néhány hétig nem látja a gyerekét.
Mindent megengednek maguknak.

Ezt Nóra mondja: 2010.09.05. 23:50:58

@prolee: ...azt hiszem, az a pofon jócskán elkésett... Az enyémek még kicsik, de érzem, hogy most kell őket megfogni, mert 15-17 éves korukra eldől, hogy bolti szarkák lesznek-e, meg csellengők... Nagyon nehéz ez. Van, aki szerint nem kell görcsölni a nevelésen, ösztönösen tudja egy szülő, hogy kell jól csinálni - de én hajlamos vagyok ezen aggódozni - hogy elég jól csinálom-e? el tudom-e érni náluk, hogy emberré váljanak...?

prolee 2010.09.06. 00:03:08

@Ezt Nóra mondja:: Én is görcsösen aggódtam, de rá kellett jönnöm, hogy nem tudtam jól csinálni, mert nem csak rajtam múlik.
Amíg kicsik voltak, nem is volt semmi baj. A bajok akkor kezdődtek, amikor megindultak az önállósodási törekvések. 14 éves kora körül gyakorlatilag azt csinál, amit akar. Legfeljebb, ha jól nevelték, akkor nem csinál túl vad dolgokat. De olyan nincs, hogy nem engeded el valahova, ha el akar menni. Mert az ellenállással olyan mérgezett légkört teremtesz otthon, ami elviselhetetlen, olyan dacot alakítasz ki, amivel később már nem tudsz mit kezdeni.
Nincs olyan, hogy most kell megfogni....

Ezt Nóra mondja: 2010.09.06. 00:08:52

@prolee: Az én anyukám ezt nagyon jól csinálta. 13-14 éves koromig nagyon szigorúan fogott, de akkor hirtelen elengedte a kezem. Azt mondta: már mindent megtanítottam neked, tudod, hogy kell vigyáznod magadra, mit szabad és mit nem... És igaza lett! Soha nem léptem át a határokat, és még a szabadság élménye is az enyém volt. Ezért gondolom, hogy a kamaszkor előtt kell az alapokat lerakni, és akkor talán megússzuk a nehezét...

prolee 2010.09.06. 00:09:56

@Ezt Nóra mondja:: Ez csak jól hangzó elmélet, hogy egy pofon megkésett. Amíg nincs önálló életvitele, addig meggyőzhető és hallgat a szülőjére, addig nem is kell pofozni. Nekem sosem kellett erőszakos eszközökhöz folyamodnom, mindig meg tudtam győzni a gyerekeimet, amíg kicsik voltak.
De amint elkezdtek önállósodni, se pofonnal, se pofon nélkül, semmiféle büntetés nem érdekelte őket. De nincs is büntetési eszköz. Mivel tud a szülő büntetni egy tizenéves gyereket? Bezárja? (Egészségtelen.) Nem számítógépezhet? (akkor elmegy a haverjához és ott gépezik, haza sem jön.)Elveszi a mobilját? (akkor nem is tudja ellenőrizni, a gyerek pedig beszél a haverja mobiljáról.) Sorolhatnám, de minek.

prolee 2010.09.06. 00:12:39

@Ezt Nóra mondja:: Engem is így neveltek. Én is így nevelem a gyerekeimet. 16 évesek, de már elengedtem őket. Mert úgysem tudnám visszatartani. Bűnözés probléma még nem volt, engem az állandó bulizás borít ki, mert féltem őket éjjel az utcán. Buliból meg nem lehet este 8-kor hazarendelni, ti. akkor kezdődik a buli.
Majd túl leszek rajta, én is buliztam, csak akkor más volt a közbiztonság állapotja.

Ezt Nóra mondja: 2010.09.06. 00:25:07

@prolee: Muszáj megbíznod bennük, mást nem tehetsz. És hidd el, a bizalom őket is arra ösztönzi, hogy ne kövessenek el nagy marhaságokat. Ha felnőttként kezeled őket, akkor nincs mi ellen lázadni... A közbiztonsági veszélyek ellen meg nem árt, ha tanultak némi önvédelmet... De egy értelmes gyerek ennyi évesen már elég jól távol tudja tartani magát a bajtól.

Csillagur 2010.09.07. 09:43:58

Az imént hangzott el a Radio Cafén egy érdekes vélemény Mihálovits Andrástól:
"A tolvajok havi 30-50 ezer Ft kárt okoznak átlagosan boltonként, tehát akár még komoly nemzetgazdasági haszna is lehet a változtatásnak."

Ha csak a felére csökken a lopáskár, már akkor is iszonyatosan sok pénz maradhat meg a kereskedőknél.

Ezt Nóra mondja: 2010.09.07. 11:39:40

@Csillagur: Bárcsak így lenne. És akkor még a nem bolti tolvajlásokról nem is beszéltünk...

zupajani 2010.12.11. 23:51:14

teljesen egyetértek!!
de azért azt hozzátenném h amit itt folyik az agyalázat.gondolok itt arra h a kisebbség milyen elbirálásban részesül...nem egy felháboritó esetről tudok és szerintem ott sem ártana rendet tenni.
a másik,h amit a multik,külföldi nagyvállalatok csinálnak az mi ha nem lopás??? más eszközökkel de ugyanazt csinálják,sőőt...
ne haragudj nora de sztem több kisvállalkozót,termelőt tettek,tesznek tönkre mint a bolti tolvajok..sokkal jobban ellehetetlenítik a megélhetésüket(egy méhész,méztermelő szinte fizet azért h eladhassa a termékét pl polcadó,stb)
ha ezért nem a bolti dolgozokat vonnák felelősségre én egyáltalán nem sajnálnám h ezektöl a cégektöl lopnak...

Ezt Nóra mondja: 2010.12.12. 11:43:13

@zupajani: Nagyon igazad van abban, hogy a multiktól védeni kell a kistermelőket, de azt nem tartanám jó módszernek, hogy lopjunk tőlük... Az tovább rontana ennek az országnak az amúgy is romos erkölcsi állapotán. Vannak erre törvényes eszközök, hogy a hazai vállalkozók, termelők védelemben részesüljenek, reméljük, hogy lassan eljutunk odáig, hogy ezeket alkalmazza is az ország mindenkori vezetése.

HHRT 1975 2011.03.07. 16:26:04

"Kemény büntetés kell, mert kemény világban élünk."

Lefordítva: az embereket pszichotikusakká teszi a nyomor, a gürcölés és a szolgaság, s ennek megfelelő lesz az igazságérzékük is, amely a társadalmi normák pszichotikus internalizációján alapul. Ilyen észjárással a középkor módszereihez is visszatérhetnénk, hiszen akkor még "keményebben" küzdöttek a megélhetésért, s még "keményebb" büntetések voltak érvényben.

Ezt Nóra mondja: 2011.03.07. 16:57:27

@HHRT 1975: Én nem élek nyomorban, sem szolgaságban. A legjobb tudomásom szerint pszichotikus sem vagyok. Abban azonban biztos vagyok, hogy ha a gyerekeinket nem tanítjuk meg a magántulajdon és a tiszteletére, és a törvények betartására, akkor a társadalmunk összeomlik.

Egyébként erős csúsztatás, leegyszerűsítés, ahogy "idézted" a szövegemet... Én ezt írtam: "A gyerekek büntetése szokatlanul kemény lett. De ma ilyen kemény világban élünk. Kemény dolog megharcolni naponta a megélhetésért, kemény dolog napi 10-12 órákat dolgozni a pénzért, kemény dolog elveszíteni a megélhetését az embernek mások hibája vagy bűne miatt."

Továbbra is úgy gondolom, hogy ahogy én fogalmaztam, az jóval árnyaltabb, mint ahogyan te felidézted.

A középkor pedig, nos, sok szempontból tényleg rosszabb kor volt, mint a mai - más szempontok szerint viszont jobb! És nem hinném, hogy egy ma keményen küszködő, keményen dolgozó ember osztaná a véleményedet, hogy akkoriban keményebben kellett megküzdeni a megélhetésért. Ez még ma is attól függ, hogy hol élsz, milyen társadalmi berendezkedésbe, milyen helyzetbe születsz, milyen adottságokkal, lehetőségekkel, stb.

De elég messzire kanyarodtunk. Én erős túlzásnak érzem, amikor a tinilányok esetét a középkori módszerekhez hasonlítod...

Engedd meg, hogy ide idézzem a "prolee" nevű hozzászóló fenti szavait: "Ezek a gyerekek napokig képesek egy zokniban, egy bakancsban, mosakodás, fésülködés, normális evés és kényelmes alvási lehetőség nélkül, hidegben, sárban a földön bóbiskolva lézengeni a Szigeten. Én nem bírnám ki. ...A 15 éves lányok isznak, dohányoznak, drogoznak, aktív szexuális életet élnek, kibírják az intim és egyéb gyantázást, kibírják a műköröm saját körmükre való ráégetését, kibírják a piercingek helyének lyukasztgatását. 15 éves lányok szülnek és azt is kibírják.
Mi a probléma két nap fogdával?
Ja! Hogy ott nem csinálhatnak azt, amit akarnak? Hát tényleg nem.... "

wampeer 2011.03.07. 17:02:45

Hát igen. Csak mérnénk egyforma mércével! Bakács éppen merre settenkedik?

Ezt Nóra mondja: 2011.03.07. 17:13:30

@wampeer: :-)) Az ő esetéről nagyon sokan írtak, én szándékosan nem... De elolvastam pár cikket a témában. Két dolgot jegyeznék meg: ismerősei lenyilatkozták, hogy Bakács annyira nagy embernek tartotta magát, hogy amikor próbálták rávenni, hogy vállaljon el az eddigiektől eltérő munkákat, pl. tanítson, vagy nem emlékszem, pontosan, hogy milyen munkákat említettek - ő kikérte magának... Az egyik legjobb barátja, újságírótársa pedig azt mondta: kár, hogy nem szólt neki, hogy éhezik, mert ha tudta volna, akkor lopás helyett inkább kiült volna vele koldulni az utcasarokra... Na, ezen is érdemes elgondolkodni. Hogy ez utóbbi barát sem a munkát említette, mint megoldást - hanem a koldulást... Bakács története egy komplett tanmese, és ha őt ott, azonnal börtönbe zárták volna, akkor sem "javult" volna meg, mert már túl van a nevelhető korosztályon, szerintem... Van neki egy kialakult erkölcsi rendszere, amibe belefér, hogy másokat kioktasson erről-arról, de ő maga lopjon.

wampeer 2011.03.07. 22:35:54

@Ezt Nóra mondja:: Engem Bakács ebből a szempontból nem érdekel, egy morális hulla.
Ez viszont igen: Álságos azt állítani, hogy a büntetésnek javító-nevelő célja van. Nem, a büntetés célja a bünhődés, szenvedésokozás a bűnösnek! Tehát ezt Bakácsnak is el kellett volna szenvednie. Más kérdés megint, hogy azokban a kamaszlányokban milyen nyomokat hagyott az erőszak, a s milyeneket hagyott volna Bakácsban. Ebből pedig az következik, hogy Bakácsot súlyosabban kellett volna büntetni!!!!!!!!!!

wampeer 2011.03.07. 22:38:02

Amúgy meg éppen Te írtad Nóra: "Ne legyen bocsánatos bűn a lopás,..."

Ezt Nóra mondja: 2011.03.07. 23:23:38

@wampeer: Én nem értek ezzel egyet - mármint hogy nem a nevelés a büntetés célja. A fiatalok börtönbüntetésének a bevezetése szerintem igenis nevelő erejű. Én ebben látom az értelmét. A büntetés, a bűnhődés értelme az, hogy kialakuljon az adott emberben (és így közvetve az egész társadalomban) az ok-okozati összefüggés: ha megszegem a törvényt, meg fognak büntetni. Így tanulja meg az ember, és a tárdsadalom, hogy be kell tartani a törvényeket. Bakácsot is meg fogják büntetni, más kérdés, hogy nem azonnal csukták be érte... nem helyes a kettős mérce - ez igaz! De míg a fiataloknál az azonnali bűnhődés egy életre bevési, hogy TÖBBET ILYET NEM, Bakács, mint írtad (egyetértek), egy morális hulla. Nála változás ebben nem várható. Tehát más a célja, és más lesz az eredménye annak is, ha őt megbüntetik, mint ha a kamaszlányokat büntetnék meg.

Én nem írtam sehol, hogy Bakács bűne bocsánatos, félreérthető voltam, ha ezt te így vetted le. Bűnhődnie kell, de nem fog tőle "megjavulni".
süti beállítások módosítása